Cost of Living ~ Mavis Gallant

► door: A.IJ. van den Berg

Als Mavis Gallant goed is, is ze heel goed. Maar slaat er geen vonk over dan hebben haar verhalen ook werkelijk helemaal niets wat het aardig maakt om ze te blijven lezen. Dan betaalt haar neiging om alles tot de essentie te beperken zich ineens met rente tegen haar uit.

The Cost of Living is de tweede bloemlezing die ik las uit het oeuvre van de Canadese schrijfster. En de onderwerpen in deze verzamelbundel waren niet anders dan in haar Selected Stories. Opnieuw zijn de meeste personages ontheemd. Weer zijn het vaak mensen die in een land verkeren dat niet hun geboorteland is.

Grootste verschil tussen beide boeken is dat The Cost of Living vrijwel alleen vroeg werk bevat, uit de jaren vijftig en zestig. Terwijl Gallant steeds beter ging schrijven, naarmate ze ouder werd.

Tenminste, zo komt het op mij over.

In de latere verhalen is er namelijk altijd iets meer dan alleen de verwikkelingen tussen de personages — de problemen vooral die mensen krijgen als ze gedwongen zijn om met elkaar te gaan.

De vroege vertellingen hangen vaak op éen twee treffende scènes.

Mooiste verhaal uit deze bundel vond ik dan weer ‘Willi’. Dat gaat over een Duitser die in de oorlog bij de bezettingsmacht in Parijs was geleverd. En die zo veel jaar later technisch advies geeft bij de films die over deze periode worden gemaakt.

En waarschijnlijk ontstond de voorkeur voor dit verhaal omdat Gallant zich daarin eens niet volgens de gekende patronen bewoog.

Nu zijn bloemlezingen op hun best introducties tot het werk van een schrijver. En wellicht kan ik de verhalen van Mavis Gallant nog altijd niet op hun merites beoordelen, omdat ik ze nooit las in de bundel waarmee ze oorspronkelijk in de wereld werden gebracht.

Maar mocht ik nog eens zo’n oerbundel lezen, dan moet dat dus waarschijnlijk een laat werk zijn.

Mavis Gallant, The Cost of Living
Introduction by Jhumpa Lahiri

340 pagina’s
Bloomsbury 2010, oorspronkelijk 2009

[x]

nauw gerelateerd op boeklog:


© Boeklog 2005-2017. Alle rechten voorbehouden